De Wegenbelasting logo
AUTOBESTELAUTOMOTORCAMPERHANDELAARSKENTEKENAUTOBUS

Eerste rechtszaak oldtimerregeling wegenbelasting van start



Vandaag start de eerste van de vijf rechtszaken tegen de staat vanwege de recente wijzigingen in de regeling omtrent de oldtimers, zo meldt Autoweek.

Al eerder werd de staat aangeklaagd door de Stichting Autobelangen (een initiatief van Wouter van Embden) en tevens verantwoordelijk voor de website vrijstellingoldtimer.nl. Van Embden heeft via zijn advocaat laten weten aan Autoweek dat de volgende rechtszaken over oldtimers op diesel en LPG zullen gaan. Daarnaast is er ook nog een individuele zaak van Arjen Lenoir om zijn BMW 535i uit 1985.

De meeste oldtimers, 85 procent, zijn oldtimers met een benzinemotor en gebouwd voor 1987. Van Embden heeft aangegeven dat de wegenbelasting op diesel en LPG hoger is dan die van benzine-auto’s en de eigenaren van de laatst genoemde worden dus het zwaarst getroffen.

De overheid verhoogde op 1 januari 2014 de vrijstelling voor de wegenbelasting van 25 jaar naar 40 jaar, echter is de internationale norm waarin een auto als oldtimer wordt gezien 30 jaar. De oprichter van vrijstellingoldtimer.nl hoop via de rechter de regelingen omtrent de wegenbelasting terug te laten draaien en eist tevens een compensatie voor de getroffen oldtimerbezitters.

Vandaag start de eerste van de vijf rechtszaken jegens de staat vanwege de recente wijzigingen in de regeling omtrent de oldtimers, zo meldt Autoweek.

Al eerder werd de staat aangeklaagd door de Stichting Autobelangen (een initiatief van Wouter van Embden) en tevens verantwoordelijk voor de website vrijstellingoldtimer.nl. Van Embden heeft via zijn advocaat laten weten aan Autoweek dat de volgende rechtszaken over oldtimers op diesel en LPG zullen gaan. Daarnaast is er ook nog een individuele zaak van Arjen Lenoir om zijn BMW 535i uit 1985.

De meeste oldtimers, 85 procent, zijn oldtimers met een benzinemotor en gebouwd voor 1987. Van Embden heeft aangegeven dat de wegenbelasting op diesel en LPG hoger is dan die van benzine-auto’s en de eigenaren van de laatst genoemde worden dus het zwaarst getroffen.

De overheid verhoogde op 1 januari 2014 de vrijstelling voor de wegenbelasting van 25 jaar naar 40 jaar, echter is de internationale norm waarin een auto als oldtimer wordt gezien 30 jaar. De oprichter van vrijstellingoldtimer.nl hoop via de rechter de regelingen omtrent de wegenbelasting terug te laten draaien en eist tevens een compensatie voor de getroffen oldtimerbezitters.